Gisterochtend was het zover. Eerst moest ik mijn D11 check vliegen, wat uitermate goed ging! Ik mocht iets langer doorvliegen omdat ik eigenlijk 2 vluchtjes in 1 deed. Daarna maakte ik een full stop landing en taxide richting school. Helaas moesten Bas en Lars vliegen op het moment van mijn solo en konden er dus niet bij zijn. Toen ik bij school aan kwam stond daar alleen Maurits' broertje Laurens met een fototoestel. Rebecca was de stickers vergeten voor in mijn logboek waarop staat dat ik toestemming heb om solo te vliegen. Ik ging deze boven even halen terwijl zij bij het vliegtuig bleef. Wel zo prettig om nog even de benen te strekken. Jorg en Onno zaten boven hun vlucht na te bespreken met hun instructeur en Maurits was nog snel naar huis gegaan om de camera te halen. Ik begon me wel wat ongerust te maken dat er niemand bij zou kunnen zijn om te filmen.
Gelukkig kwam net iedereen eraan toen ik weer in het vliegtuig stapte en zijn er aardig wat foto's gemaakt. Ik zal zeer binnenkort een kort filmpje inelkaar zetten over mijn 1e solo. Het was wel een beetje een gek gevoel toen Rebecca van buiten de deur dicht deed en ik helemaal alleen in het vliegtuig zat! Ik begon maar gewoon aan mijn checklisten en deed alles gewoon als ik altijd deed voor een vlucht. Toen de motor eenmaal liep kon ik mijn taxiclearance aanvragen en ik mocht taxiën naar baan 22L. Toen ik bij de run-up area kwam deed ik mijn laatste checks en testte de motor op 2000 toeren. Daarna kon ik door naar het begin van de baan 22L. Nu begon het toch wel spannend te worden, geen instructeur naast je die nog even dat kleine beetje helpt met het roer.
Eenmaal bij de runway aangekomen vroeg ik take-off clearance aan bij de toren. Die kreeg ik ook en ik reed rustig de startbaan op en deed mijn 2nd part before take-off checklist. Net toen ik vol gas wilde geven riep de toren dat ik mijn start moest afbreken omdat er nog een Archer wilde landen achter me die al dicht bij de baan was. De Archer moest 'go-around' (vrij vertaald: vol gas en wegwezen, rondje vliegen en nog een keer proberen) en ik moest wachten tot hij voorbij was. Daarna kreeg ik uiteindelijk toestemming om op te stijgen. Dat was toch eigenlijk best cool zeg! Het vliegtuig heeft duidelijk betere prestaties zonder al dat extra gewicht naast je en achterin! Mijn 1e touch and go deed ik weer op baan 22L waarna ik een linkerbocht vloog. Ik kreeg van de toren toestemming voor een touch and go op baan 22L maar werd vlak voor mijn landing nog snel overgezet naar baan 22R. Waarschijnlijk had hij al een lange dag gehad. Mijn volgende landing zou een full-stop worden en deze mocht ik weer doen op baan 22L. Deze landing was wel spannend! Want toen de wielen de grond raakten begonnen ze iets te slippen, wat op zich best gevaarlijk is. Maar ik kreeg het vliegtuig stabiel op de baan en begon rustig te remmen.
Toen ik weer bij de parkeerplaats van het vliegtuig was deed ik mijn laatste checklisten en stopte de motor. Nog even mijn landingstijden noteren en het was alweer voorbij! De tijd gaat snel als je lol hebt! Nu was het tijd om traditioneel mijn stropdas door te knippen en een stukje te gaan zwemmen. Na een eerste solo mag een piloot geen land aanraken voor hij water raakt is de traditie die al zo oud als luchtvaart is. Ik werd van de vleugel naar de bus gedragen door 4 klasgenoten en naar het zwembad gereden. In de bus heb ik snel alles wat niet nat mocht worden uit gedaan en uit mijn zakken gehaald. Helaas zat de poort naar het zwembad op slot en moest de sleutel gehaald worden. Daarna was het bovenhands het zwembad in! En natuurlijk even een rondje solo zwemmen in uniform!
Zodra ik de foto's en flim heb zal ik deze zo snel mogelijk online zetten!
Voor de foto's van de solo's van Maurits en Lars zie de links hiernaast, rechts bovenin.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
5 opmerkingen:
congrats ;-). Tot maandag!
Je bent de beste! Gefeliciteerd! We zijn ontzettend benieuwd naar de foto's!!!!!!!!!
Gefeliciteerd! Je bent je droom aan het verwezenlijken. We hebben alles life gevolgd en een groot gedeelte opgenomen. Leuk voor je kleinkinderen straks. Doe je best maar geniet vooral!!!!!!!!!!!!!!!
Hoi Fabian gefeliciteerd met je eerste solovlucht. Ik wens je nog veel succes en een gezellige tijd in Amerika. groetjes van je tante Hennie uit Den Bosch....
Super cool fab! Gefeliciteerd!
Een reactie posten